Motion

Dårlig ryg eller hjerte er ingen hindring for at komme i form

Hvordan kommer man tilbage til det gode, sunde idræts- og foreningsliv efter en diskusprolaps eller en hjertesygdom? Når genoptræningsforløbet er forbi, oplever mange, at det er vanskeligt at bibeholde de gode træningsvaner. Men nu kan borgere i Aalborg Kommune med rygudfordringer eller kredsløbssygdomme gå efteråret i møde med udsigt til både øget styrke og balance i fællesskab med ligesindede. DGI Huset Nordkraft og Gudumholm IF slår i august og september dørene op for DGI Sundhedsidræts ryg- og kredsløbshold.

Vi kender alle til udfordringen med at tage sig sammen til at træne. Men efter et sygdomsforløb kan det være særligt vanskeligt at se sig selv som en del af idrætsforeningen. Det fortæller Kristian Obenholt, instruktør på DGI Sundhedsidræts træningsforløb i Gudumholm IF, der i efteråret – ligesom DGI Huset i Nordkraft – slår dørene til nye ryg- og kredsløbshold.

Deltagerne på DGI Sundhedsidrætsforløb har enten rygudfordringer eller hjertekarsygdomme, og de møder ofte op med en usikkerhed om, hvorvidt et træningsforløb nu også er noget, man kan klare. Men når først usikkerheden er overvundet, er træningen vejen tilbage til et liv med overskud og velbehag.

“Jeg møder mange deltagere, som efter et sygdomsforløb eller et skadesforløb føler det skræmmende at skulle bruge musklerne igen og opleve, at man bliver øm i områder, hvor der tidligere har været megen smerte. Det kan være en høj tærskel at skulle ud over, og grunden til, at mange har svært ved at få gang i de gode idrætsvaner igen,” forklarer Kristian Obenholt.

Efterårsholdene starter nu

DGI Sundhedsidræt Rygtræning og Kredsløbstræning starter op i august og september i DGI-Huset Nordkraft og i Gudumholm Idrætsforening. Træningsforløbene er hver især målrettet deltagernes unikke udfordringer, men har det til fælles, at de alle bidrager med øget styrke-, stabiliserings og balanceøvelser.

”Vi glæder os til at starte efterårets hold op i vores idrætshus, hvor vi ser frem til at tilbyde træning i vores nye attraktive og velegnede faciliteter. Deltagerne får gennem forløbet øget styrken og kommer i langt bedre form. Men en sideeffekt, som vi også ser, er at mange også får megen glæde ud af det nye træningsfællesskab, som de bliver en del af, ” siger Kristian Obenholdt.

FAKTABOKS: Disse hold starter i efteråret:

I DGI-huset Nordkraft: Rygtræning (start 26. september) og kredsløbstræning (27. september).

I Gudumholm Idrætsforening: Rygtræning (31. august) og kredsløbstræning (29. august og 22. september). For tilmelding kontakt DGI Huset: nordkraft@dgihuset.dk, tlf.: 96 20 24 00

Gudumholm IF: solveigogclaus@gmail.com, tlf.: 20 76 19 08